Blandat om mobiltelefoner

Hur mobiltelefonen påverkar hälsan

Sedan de flesta personer idag har en mobiltelefon som de använder regelbundet har det upptäckts och gjorts studier på hur mobilen kan påverka din hälsa. Det finns både studier som säger hur skadlig mobiltelefonen kan vara och ett antal studier som säger att mobilen kan ha en mer positiv påverkan.

Ett av de större problemen sägs vara de radiovågor som telefonen avger. Dessa vågor tar sig in genom huden och kan försvaga samt ändra på cellfunktionerna. Men det är inte allt, det är nämligen möjligt att få ångest på grund av sin telefon. Varje gång en notifikation dyker upp känner många behovet av att läsa mejlet eller sms:et. Skulle du få många notifikationer kommer det hålla dig på alerten hela tiden. Det gör det svårt att slappna av och när du inte har möjlighet att kolla telefonen kan det få dig att känna dig stressad.

En annan sak som kan hända är att du kan få muskel- och ledsmärta. Det kan uppstå när du använder samma rörelser varje gång du använder telefonen. Framför allt om du använder den ofta. Skulle du sitta fel, till exempel med böjd nacke när du använder mobilen kan det skada nacken och ryggen. Du kan också få ont i händer och fingrar om du skriver mycket på telefonen.

Några av de största bekymmren som kan uppstå på grund av en mobiltelefon är att det kan skada dina ögon samt påverka din sömn ifall du tar med dig telefonen in i sovrummet.

Trots att det finns flera hälsorisker med att använda en mobil finns det flera tips på hur du kan undvika och/eller minska riskerna för dessa hälsobekymmer.

Använd mobiltelefonen på rätt sätt

Det allra bästa tipset till hur du undviker mobilrelaterade hälsoproblem är självklart att undvika att använda mobilen. Men eftersom de flesta idag inte klarar sig utan sin mobiltelefon finns det ett antal tips på hur du använder den på ett sätt som minskar risken för skador och hälsoproblem.

  • För att undvika nackproblem rekommenderas det att du håller nacken i ett neutralt läge och inte böjd. Sitter du böjd i nacke och rygg flera timmar varje dag kan det leda till långvariga problem. Försök att hålla mobilen framför dig istället för nedanför, på så sätt måste du titta framåt istället och det hjälper din hållning.
  • För att minska sömnproblem är det bra om du börjar lämna mobilen i ett annat rum istället för att ta med den till sovrummet. Trots att du inte använder mobilen i sovrummet utan endast har telefonen bredvid dig kan det orsaka sömnproblem.

Det största tipset för att undvika alla möjliga problem är att minska användandet. Men om du måste använda mobilen i jobbet och pratar mycket i telefonen rekommenderas det att du använder dig av ett headset.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

bard